Af RALF PITTELKOW, politisk kommentator
Offentliggjort 18.11.10 kl. 12:08
Det ny system for familiesammenføringer sætter en stopper for tvangsægteskaber og ikke-vestlig kædevandring.
Debatten raser om det nye pointsystem for familiesammenføring. Der er imidlertid en fare for, at to fundamentale kendsgerninger forsvinder i larmen. To kendsgerninger, der betyder, at aftalen skriver historie.
Med det pointsystem, der nu vedtages, er det stort set forbi med tvangsægteskaber og arrangerede ægteskaber via familiesammenføring. I den forstand er det ny system et frihedsbrev til muslimske kvinder og piger – specielt dem, der bor her i landet. Det er historisk.
Hvis forældre vil lave arrangerede ægteskaber, herunder tvangsægteskaber, for deres børn, må de være sikre på, at børnene faktisk kan komme til Danmark. Ellers kan de jo ikke lave en forhåndsaftale om, at de to børn skal giftes og bo her.
Hidtil har man kunnet gøre dette, hvis man sørgede for, at børnene opfyldte 24-årsreglen og tilknytningskravet. Det var en ret forudsigelig situation.
Nu skal børnene leve op til nogle individuelle krav til kvalifikationer, arbejdserfaring og andet. Det er ikke noget, som de to forældrepar bare kan tale sig til rette om. Man kan ikke aftale et tvangsægteskab, der meget muligt aldrig bliver til noget på grund af manglende kvalifikationer.
Det er en sejr for et moderne menneskesyn, hvor det enkelte individ og ikke familiefaderens autoritet står i centrum.
Stoppet for tvangsægteskaber indgår i en større sammenhæng. Arrangerede ægteskaber har været del af et bestemt indvandringsmønster: Kædevandring, kalder eksperterne det.
Kædevandringen til Danmark er foregået efter følgende mønster: Nogle mennesker fra en slægt eller et lokalområde i et ikke-vestligt land kommer til Danmark. De trækker så stadig flere fra slægten og lokalsamfundet herop gennem familiesammenføringer, ofte i form af arrangerede ægteskaber.
I mange tilfælde har det været en familieforpligtelse at bringe flere derhjemmefra herop for at få del i det danske velstandsniveau. I betydeligt omfang har dette været en indvandring til offentlig forsørgelse Danmark. Den har været dyr for dansk økonomi og dårlig for integrationen.
Kædevandringen løb ud af kontrol under Poul Nyrup Rasmussens regeringer i 1990’erne. Et større opgør med den blev taget med de ny regler efter 2001. Pointsystemet supplerer denne indsats.
Fremover vil kædevandringen være helt betydningsløs i omfang. Det er en sejr for et moderne menneskesyn, for integrationen og for dansk økonomi.
Det pointsystem som S-S har skitseret, er betydeligt løsere i det. Hvis det blev indført, ville det formentlig reducere tvangsægteskaber og kædevandring, men ikke i samme omfang som VKO-systemet.
Der er dele af det nye system, som absolut kan diskuteres. Justeringer kan blive nødvendige i lyset af erfaringerne
Men der er ingen grund til at trække i land, når det gælder stop for tvangsægteskaber og kædevandring.
Jamen, reglerne gør forskel på folk, siger kritikerne. Ja, det gør alle regler for indvandring, fordi pointen med dem er at fremme nogle former for indvandring og bremse andre. Hvis man ikke kan lide det, må man åbent og ærligt gå ind for fri indvandring.